Fyra basbeloppregeln och om efterlevande make ärver skulder

Makan dog, hade tillgångar 42000:- skulder 84000:- Jag make har tillgångar 210000:- och skulder 45000:- Gäller basbeloppsregeln så att jag alltid får behålla 4 basbelopp och inte behöver betala min makas inkassoskulder? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt ärver du aldrig skulder eller andra förpliktelser efter en avliden. Vid dödsfall bildar den avlidnes tillgångar och skulder ett dödsbo, en egen juridisk person. Det är tillgångarna i dödsboet som ska betala skulderna och således inte dödsbodelägarna som är personligt ansvariga för skulderna, utan det är den juridiska personen, dvs. dödsboet. Den avlidnes skulder måste betalas innan någon utdelning sker till efterlevande make och arvingar. Om det inte finns tillräckligt tillgångar i dödsboet för att betala den avlidnes skulder kommer dessa att avskrivas. I det här fallet är makans skulder dubbelt så stora som tillgångarna och 42000 kr torde avskrivas.

Vad som menas med regeln om fyra basbelopp är att en efterlevande make alltid har rätt att få egendom till så stort värde att den tillsammans med den egendom maken erhöll från bodelningen eller makens enskilda egendom uppgår till en summa som motsvarar fyra gånger det basbelopp som gäller vid tiden för dödsfallet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken, se https://lagen.nu/2010:110#K2 .

Regeln om fyra basbelopp hittar du i 3 kap 1 § 2 st Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K3.

Enda gången den efterlevande maken inte får ett värde som motsvarar fyra prisbasbelopp är om det inte finns ett sammanlagt värde som motsvarar den summan. Den efterlevande maken får då istället det som finns.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare