FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/10/2019

Fullmakt åt annan

kan kriminalvårdspersonal skriva under en fullmakt till en klient. Avser en fullmakt där hans bror skall kunna utföra diverse saker såsom bankärende mm

Skall man skriva personnummer. Finns det risker?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så undrar du om Kriminalvårdens personal kan skriva under själva fullmakten istället för att klienten gör det, dvs. att klienten inte är den som skriver under fullmakten, och därmed göra hans bror berättigad att t.ex. utföra bankärenden. Jag kommer svara på det nedan och även svara på hur en fullmakt bör se ut.

Fullmakt åt annan

Svaret är nej. Kriminalvårdens personal kan inte utfärda fullmakt åt en klients vägnar. De kan självfallet vara behjälpliga och utforma fullmakten åt klienten. Emellertid är det klienten själv som behöver signera/godkänna den.

Hur en fullmakt kan se ut

Det finns inga generella formkrav för en fullmakt (förutom vid köp av fast egendom, som kräver skriftligt). Den kan således vara såväl skriftlig som muntlig. Emellertid är det klokt att ha en skriftlig fullmakt med tydlig utformning, för att undvika misstag. Något man kan tänka på är att ha med huvudmannens personuppgifter (namn och personnummer) samt hens underskrift. Samma för fullmaktstagaren, den som fullmakten bemyndigar. Vidare ska fullmakten helst innehålla vad fullmaktstagaren får utföra för handlingar (ex. bankärenden, hämta ut handlingar hos myndigheter… osv). Här kan man vara väldigt exakt och ange precis vilken bank man vill att fullmaktstagaren ska kunna utföra handlingar hos och även vad för handlingar, ex. "ta ut handlingar rörande X hos bank A". Därutöver är det klokt att ha med datum för upprättande och var handlingen upprättades.

Finns det några risker?

Den stora risken med en fullmakt är att fullmaktstagaren utnyttjar den och utför handlingar som huvudmannen inte alls vill. Även om det i många fall kan rättas till, är processen att rätta till dem omständlig.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Joel ÅkerlindRådgivare