FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/03/2023

Fullgörelse på köparen

Hej! Jag har köpt en bil från en bilfirma och efter 3 km körning fick massa felmeddelanden och några lampor lyste. Jag ringde säljaren och han var mycket otrevlig för att jag sa att jag inte vill ha bilden längre och då la han på samtalet. Den var på en lördag så jag väntade till måndag och åkte igen till bilfirman som är 1 timme bort och tillslut kom vi överens att han köper tillbaka den för 28000 (jag köpte den för 35000) så jag förlorade 7 tusen för att bli av med den. Efter några dagar har vi skrivit ett nytt inköpsavtal att han ska antingen swisha eller bank överföra. Han har inte gjort i en vecka och när jag ringer honom så säger han att de inte har fått in pengar än och att han kommer betala mig när de får pengar. Vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar? Kan jag polisanmäla? Det har nu gått mer än två veckor sen jag köpte bilen och har inte fått tillbaka mina pengar. MVH

Lawline svarar

Hej och Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att både du och köparen är privatpersoner, vilket innebär att Köplagen (1990:931) (KöpL) är tillämplig. För att ett avtal ska anses ha uppstått behöver det ha skett ett så kallat anbud, exempelvis ett prisförslag på en produkt, och en accept av det anbudet, vilket är när man godkänner priset för produkten (1 § Avtalslagen). Avtal kan både vara skriftliga och muntliga, detta gäller främst om båda parterna är privatpersoner (1 § Avtalslagen). I ditt fall framgår det att ni har skrivit ett inköpsavtal därav föreligger det ett avtal mellan er.

Då köparen inte fullgör sin del av avtalet begår denne kontraktsbrott.  Köparen har i det fallet enligt KöpL 23 § rätt att kräva fullgörelse av köpet. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett oöverkomligt hinder eller om fullgörande skulle medföra uppoffringar som inte kan anses vara rimliga med hänsyn till köparens intresse. Du kan även kräva skadestånd för den skada du lidit på grund av säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, i enligthet med KöpL 27 §. Du kan kontakta våra jurister på info@lawline.se för att få hjälp med detta.

Ett annat sätt för att få köparen att betala är att gå till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare