FrågaAVTALSRÄTTGåva17/06/2014

Fullbordad gåva?

Hej, nu är det såhär att jag fick 1500 kr för mitt betyg. Dessa pengar fick jag av min mamma. Igår kom jag hem full, får hon rent juridiskt ta dessa pengar ifrån mig som ett straff? Dem är ju mina och jag har ju i princip tjänat ihop dem.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om gåvan har fullbordats, dvs att du fått gåvan i din besittning och inte längre finns i din mors besittning, är tagandet av pengarna civilrättsligt ogiltigt eftersom att du numera är ägare till pengarna, se 2 § Gåvolagen. Rent straffrättsligt skulle din mors tagande i ett sådant fall kunna utgöra stöld eller snatteri, se 8:1-2 BrB.

Frågan kan ytterligare kompliceras beroende på din ålder och så, men som jag uppfattade din fråga så är mitt svar det svar du önskade.

Hoppas du fick klarhet i det "juridiska"!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare