FrågaAVTALSRÄTTGåva18/01/2014

Fullbordad gåva

Hej! Nu är det så att jag fick en valp som gåva av min mor för två år sedan. Jag har haft hunden i två års tid, och betalat allt från vacciner till mat och tillbehör. Min mamma står på hunden, och har nu krävt hunden tillbaka! Finns det något jag kan göra för att få behålla min hund? Vad finns det för lagstöd?

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina frågor!

Enligt 2 § gåvolagen (HÄR) blir en gåva fullbordad när gåvomottagaren fått gåvan i sin besittning. Detta innebär i ditt fall att hunden, när du tog emot den, blev din. Att din mor fortfarande står som registrerad ägare ändrar inte detta. Din mor kan inte ångra gåvan.

Du har ingen skyldighet att återlämna hunden.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare