Frun har fått jobb - ska jag ansöka om omprövning av skuldsanering?

Hej

Jag har skuldsanering sedan 2015 och är gift. Min fru hade inte något jobb och ingen lön när jag fick skuldsaneringen. Dvs jag betalar t.ex hela vår hyra. Nu kommer hon att få fast jobb och lön på ca 26000 i månaden. Behöver jag ansöka om omprövning av min skuldsanering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, det finns ingen skyldighet för dig att begära omprövning. Du får däremot ansöka om omprövning om du så skulle vilja. I vissa fall kan det var bra att på egen hand ansöka om omprövning av beslutet, för att undvika risken att betalningstiden förlängs när en borgenär i ett senare skede får kännedom om den förbättrade ekonomiska situationen och begär omprövning.

I ditt fall tycker jag inte att du behöver ansöka om omprövning av beslutet. En borgenär kan få beslutet omprövat om dina ekonomiska förhållanden väsentligen förbättrats och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses när det initiala beslutet om skuldsanering fattades. Att din fru har fått jobb och därför kan hjälpa till med gemensamma kostnader torde inte betraktas som en väsentlig förbättring av dina ekonomiska förhållanden, och i vart fall inte något som inte kunnat förutses när beslutet togs.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare