Fruktkastning på annan kan utgöra misshandel

Vilka/vilket brott begår man ifall man kastar frukt mot en annan person vars inte har godkänt att bli kastad på?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Närmsta brottet till hands verkar vara misshandel eftersom fruktkastningen medför smärta. För att brottet ska vara aktuellt krävs även att det har varit meningen att orsaka sådan smärta. I vart fall inser den som kastar frukten att resultatet för handen är att den som blir kastad på kommer att känna smärta. Det är tillräckligt för att gärningsmannen ska göra sig skyldig till misshandel. Stöd för detta finner du i 3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare