Fritidsfastighet och sambolagen

vid sambo upphörande och fritidshus.

Kan man sälja sin del till sin fd. sambo? Vem bestämmer priset om man är oense?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom att fritidshus inte omfattas av sambolagen kan inte den lagen användas (se särskilt 3, 5 & 7 §§ i sambolagen).

Istället får man kika på samäganderättslagen (här). Om man kan komma överens får man göra hur man vill med sin andel i huset, och då givetvis får man sälja sin del till sin f.d. sambo. Är man oense om priset är man dock inte överens och det finns inget i samäganderättslagen som hanterar sådana situationer. Ett förslag här skulle kunna vara att med hjälp av utomstående rådgivare värdera huset och sälja till hälften av den värderingen.

I andra fall bör den enda vägen att för ändå sälja fastigheten vid fall av oense (dock inte nödvändigtvis till sin sambo) är att begära att huset säljs på offentlig auktion enligt 6 § samäganderättslagen. Då kommer priset avgöras via auktion.

Det finns med andra ord inget lagreglerat om till vilket pris en sådan nämd andel ska säljas.

Jag hoppas att du fick svar på fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare