Frihet för arbetsgivare att ringa ej namngivna referenser?

Hej,

Jag har sökt ett jobb och varit på arbetsintervju.

Idag ringde företaget jag varit på in intervju hos. Man hade då ringt upp gamla arbetskollegor på mitt förra jobb.och sa då att man hade hört lite saker om mig dels angående att jag varit frånvarande på jobbet av och till och även att jag varit involverad i en rättslig process gällande narkotika och alkohol.

För ca 2 år sedan blev jag åtalad och även dömd för narkotika brott samt drograttfylleri. Detta hände under den tid jag arbetade hos min förra arbetsgivare.

Det var inte anledningen till att jag fick sluta utan det hade med nedskärningar m.m att göra.

Jag har goda referenser från min förra arbetsgivare och har inte misskött mitt jobb.

Personen de har ringt och pratat med var en arbetskollega samt delägare i samma företag och var inte en utav mina referenser.

Vet inte om företaget jag var på intervju hos har rätt att ringa vilka referenser som dem vill. Oavsett så är skadan redan gjord.

Jag anser ju att detta har skadat mig och mitt rykte och riskerar att göra i fortsättningen också om personen ifråga får fortsätta nämna sådana saker till arbetsgivare i referens syfte.

Får det gå till på detta sätt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om avtalsfrihet

Svensk arbetsrätt beträffande anställningsavtal följer till stor del de grundläggande principerna inom avtalsrätten. En av de viktigaste principerna är ''principen om avtalsfrihet''. Den innebär i första hand att man får lov av träffa avtal med vem man vill om vad som helst. Det finns givetvis undantag från denna huvudprincip.

En av dessa undantag är att man t.ex. i anställningsförhållanden får agera på ett diskriminerande sätt. Dock är diskrimineringslagen endast relevant för diskriminering på grund av vissa specifika grunder (bl.a. kön, religion, nationalitet m.fl).

Frågeställningar

Jag har tolkat dina frågor på följande sätt:

1. Finns något hinder för en arbetsgivare att höra av sig till vem som helst för att få en referens beträffande dig som person vid en anställningsprocess?

2. Finns det något hinder för personer som blir tillfrågade att yttra sig vid en anställningsprocess, att inte nämna vissa saker om en persons historik?

Svar

1. Nej. Arbetsgivaren har rätt att ta reda på all den information som denne vill om din historik, personlighet och jobbduglighet som arbetsgivaren kan anskaffa sig på lagligt sätt. Att fråga människor i din tidigare närhet, även om du inte har angivit dessa som referenser, är således tillåtet. Diskrimineringslagen kan som nämnts inte komma

2. Nej. Så länge uppgifterna som de tillfrågade personerna lämnar stämmer, faller deras uttalanden om dig under yttrandefriheten. Om uppgifterna som de tillfrågade personerna anger inte skulle stämma, kan det dock bli fråga om förtal enligt 5 kap 1 § Brottsbalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare