Fri förfoganderätt vs. Full äganderätt

Är änka se många år, inga gemensamma barn och inga särkullbarn. I vårt testamente är angivet att jag har fri förfoganderätt över våra tillgångar. Arvingarna är två syskonbarn till min man. Arvet som jag nu har fått efter mina föräldrar, kan detta

testementeras eller givas till min släkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har du efter det att du blev änka ärvt egendom av dina båda föräldrar. Arvet som du fått tilldelat dig som du då fått efter att din man gått bort, blir inte giftorättsgods utan enskild egendom för dig.

Din enskilda egendom har du full äganderätt och du kan förfoga fritt över den, däribland testamentera bort egendom till din släkt. Däremot egendomen som du innehar med fri förfoganderätt kan du inte testamentera bort.

Jag hoppas att du finner mitt svar begripligt och känner att du fick svar på det du frågade efter.

Har du ytterligare frågor är det bara att återkomma.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente så har vi på Lawline jurister som är experter på familjerätt. Vill ni boka tid med en jurist förslår jag att du ringer in till oss så kan vi slussa dig vidare till en familjerättslig expert. Växeln är öppen mån – ons. kl. 10.00 – 16.00 och telefonnumret är: 08-533 300 04

Ha en bra kväll!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare