Fri bevisföring

Hej,

Kan en chat på Facebook gälla som skriftlig bevisning när någon bryter ett muntligt avtal?

Avtalet gäller inneboende i hyresrätt. Jag hävdar två månaders uppsägningstid, motparten svarar: "vi har inget skriftligt avtal". Men på chatten framgår det tydligt hur hen sagt OK till villkoren i kontraktet.

Vilken lagparagraf bör man i så fall åberopa?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga gäller vilken bevisning som får användas finns reglerna om detta i rättegångsbalken (RB), som du hittar här.

I Sverige gäller fri bevisföring, RB 35:1. Detta innebär att all typ av bevisning kan användas, varför även bevisning från facebook och andra sociala medier kan användas. Hur bevisningen sedan värderas är dock upp till domstolen att avgöra.

I ditt fall kan du därför använda det som har skrivits på facebook som bevisning, dock är det upptill domstol att värdera de bevis som läggs fram.

Hoppas att du fick svar på din fråga

MVH
Lisa AnderssonRådgivare