FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/02/2019

Frånvaro från arbetet på grund av trötthet, utmattning och ingen energi

Kan arbetsgivaren neka att man är hemma pga trötthet, utmattning, ingen energi?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man är borta från arbetet blir det en fråga om lovlig eller olovlig frånvaro, och arbetsgivaren kan i vissa fall neka till att man är hemma. Först kommer jag förklara innebörden av frånvaro, för att sedan ge mer konkreta råd.

Lovlig eller olovlig frånvaro

En av de grundläggande pelarna mellan arbetsgivaren och arbetstagaren är utbyte av lön mot arbete. Arbetsgivaren ger lön för det arbete arbetstagaren utför. Om arbetstagaren vägrar utföra arbete som ligger inom ramen för arbetsskyldigheten, har denne inte rätt till lön. Det kan dock finnas lovliga anledningar till varför arbetstagaren inte utför arbetet, exempelvis semester eller sjukdom. Då kan inte arbetsgivaren vägra att betala ut lön.

Det bör även tilläggas att olovlig frånvaro är saklig grund för uppsägning (7 § anställningsskyddslagen) om den pågår en längre period eller sker upprepande gånger. Däremot kan inte arbetsgivaren säga upp en arbetstagare direkt, utan behöver först försöka få tag i arbetstagaren och reda ut varför hen är borta. Normalt ska varningar delas ut innan uppsägning kommer på tal.

Sjukdom och frånvaro

Arbetsgivaren är tvungen att betala ut s.k. sjuklön om arbetstagaren inte kan utföra arbetet på grund nedsatt arbetsförmåga som beror på sjukdom (7 § sjuklönelagen). Det viktiga är att den nedsatta arbetsförmågan är på grund av sjukdom. Exempelvis blir inte arbetsgivaren tvungen att betala ut sjuklön om man är för trött för att gå till jobbet på grund av att man kvällen innan valde att inte sova. Däremot kan trötthet, utmattning och ingen energi orsakat av fysiska såväl psykiska sjukdomar, vilket då blir en giltig anledning till att vara frånvarande.

Om det inte finns en avvikelse i ett aktuellt kollektivavtal (2 § sjuklönelagen), kan arbetsgivaren enligt 10 a § sjuklönelagen redan första dagen begära in läkarintyg, om särskilda skäl föreligger. Sådana skäl kan vara att man är ofta sjuk under en begränsad tid utan att ha uppsökt läkare och det inte finns tecken på kronisk sjukdom eller liknande.

Slutkommentarer

Tyvärr kan jag inte ge något exakt svar i fall man kan vara hemma för att man är trött, utmattad eller inte har energi. Det hela beror på varför man känner detta. Om det beror på sjukdom så är det lovlig frånvaro, om det är på grund av att man tycker arbetet är tråkigt eller för att man har varit uppe hela natten och kollat på film, då är det olovlig frånvaro. Avslutningsvis kan det sägas att den arbetsskyldighet arbetstagaren har är långtående.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor.

Med vänlig hälsning.

Joel ÅkerlindRådgivare