Frånträda muntligt anställningsavtal

Hej!

Jag har tackat ja muntligt över telefon till en förskollärartjänst och en överenskommelse skickades via mejl. Inga papper påskrivna ännu. Nu har jag blivit erbjuden en tjänst på en privat förskola och vill gärna ta den istället. Men min tjänst på den förskolan som jag tackat ja muntligt till börjar inte förrän den 18 juni. Hur fungerar det då med uppsägningstid ? Hur lång är den och måste jag jobba uppsägningstiden med start den 18 juni? Om jag hade hunnit skriva på anställningsavtal gäller andra regler Då?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline.

Muntligt avtal
Huvudregeln inom avtalsrätten lyder "pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal skall hållas, muntliga som skriftliga. Undantag från huvudregeln gäller vid t ex köp av fast egendom, som måste ske skriftligen.
Ert muntliga avtal är om anställningen är därmed giltigt.

Frånträda muntligt anställningsavtal
I samband med muntligt avtal föreligger bevisbörda för den som påstår att ett muntligt avtal har uppkommit. Därmed måste den som påstår att ett avtal slutits också kunna bevisa det. Det är därför lämpligt att alltid upprätta ett skriftligt avtal. I och med att det inte verkar finnas någon skriftlig dokumentation över vad du och arbetsgivaren kommit överens om har du har goda chanser att komma ifrån anställningen. Det har tidigare hävdats att ett anställningsavtal kan komma att betraktas som preliminärt innan själva tillträdet av tjänsten sker. Det kan därför tänkas vara enklare att bryta löftet om anställningen, än om den i själva verket påbörjats.

Sammanfattning
Vid uppsägningar gäller en uppsägningstid av minst en månad, enligt 11 § lag om anställningsskydd (LAS).Om du då säger upp ditt avtal från och med idag så har du därmed en uppsägningstid från dagens datum och trettio dagar framåt. Det bör således inte vara några problem för dig att frånträda anställningen, då den ännu inte påbörjats.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare