Frånträda anställningsavtal innan tillträde

Jag har tackat ja till en ny anställning och skrivit kontrakt. Ska börja där i augusti. Jag har tre månader uppsägningstid. Nu har min nuvarande chef erbjudit mig ett väldigt attraktiv uppdrag och då vill jag stanna kvar på mitt nuvarande jobb. Kan jag avbryta avtalet med nya jobbet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du undrar alltså huruvida du kan frånträda avtalet med ditt nya jobb och istället stanna kvar på ditt nuvarande jobb.

Anställningsavtalet

För alla typer av avtal gäller principen om att avtal ska hållas. När du skrev på anställningsavtalet blev du bunden av avtalet och förpliktad att arbeta uppsägningstiden ut, även om du skulle säga upp dig redan innan du tillträtt din anställning. I det fall att du bryter mot avtalet finns det risk att du blir skadeståndsskyldig.

Det är alltså hur situationen ser ut ur juridisk aspekt. Du kan ju såklart kontakta din framtida arbetsgivare och förklara hur det ligger till - kanske finns det möjlighet att komma överens om en lösning som funkar för båda parter.

Sammanfattning

I värsta fall kan du bli skadeståndsskyldig på grund av avtalsbrott eller förpliktad att arbeta uppsägningstiden ut, medan avtalet i bästa fall går att häva eller ändra i samråd med arbetsgivaren. Grundprincipen och utgångspunkten inom avtalsrätt är dock att avtal ska hållas och denna princip bör man ha i åtanke när man ingår avtal.

Hoppas att du kommer till rätta med situationen och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare