FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/12/2022

Framtidsfullmakt vid dödsfall

Bästa Lawline! Jag har en fråga till er … är det bra att skriva en fullmakt till min son ( vi har olika efternamn) ifall jag är med om en eventuell dödsolycka ? Jag bor i England men är svensk medborgare och har bankkonton i båda länderna om min son eventuellt måste ha tillgång till mina bankkonton … Jag vore tacksam för ett svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Avtalslagen (AvtL) och Lagen om (2017:310) om framtidsfullmakter.

En fullmakt innebär att du ger en person rätt att utföra rättshandlingar i ditt namn såsom att ingå i avtal, dock endast inom gränserna som fullmakten ställer upp (10 § AvtL). Om du inte vill att din son ska företa rättshandlingar i tidigt skede kan du istället upprätta en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt kan ges till din son som ska företräda dina ekonomiska och personliga angelägenheter om du inte längre har förmågan att göra det t.ex. på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande (1-2 §§ lagen om framtidsfullmakter). Du bestämmer själv vad fullmakten ska omfatta och vad som ska avgränsas. Om det inte finns särskilda omständigheter som medför att det inte längre ska gälla ska framtidsfullmakt fortsätta att gälla efter fullmaktsgivarens död (21 § AvtL).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga. Har du fler funderingar är du mer än välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare