FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/10/2018

Framtidsfullmakt till barn samt krav på vittnen vid upprättande av framtidsfullmakt

Hej!

Ang framtidsfullmakt.

Jag har nu läst på om framtidsfullmakt och ser att det finns stadgat vissa krav för de som ska bevittna handlingen. Har dock inte hittat något om vilka krav som ställs på den som innehar fullmakten. Fungerar det att lämna framtidsfullmakt till sina arvingar? Undrar också om det i så fall är ok att make till fullmaktshavaren fungerar som vittne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om framtidsfullmakter (LFF).

Gällande frågan om man kan utfärda framtidsfullmakt till sina barn kan vi snabbt konstatera att detta är möjligt; det ter sig rimligt att detta skulle vara en av de vanligare konstellationer som en framtidsfullmakt utfärdas i. Det framgår indirekt i propositionen till LFF, prop. 2016/17:30 s. 35-36, att det är möjligt att utfärda framtidsfullmakter till sina barn.

s. 31 i propositionen konstateras att samma krav som ställs på vittnen vid upprättande av testamente ska ställas på vittnen vid upprättande av en framtidsfullmakt. Av 10 kap. 4 § ärvdabalken framgår dessa krav och ett av dem är att testatorns (i ditt fall fullmäktiges) make eller sambo inte får bevittna handlingen. Din make kan med andra ord inte bevittna din framtidsfullmakt med giltighet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare