Framtida makes skulder

Hej! Förlovad och särbo. Min fästman vill vi gifter oss. Han har inkasso skulder och finns hos Kronofogden. Kan vi gifta oss och vara fortsatt särbos till han rett ut sina skulder? Kan jag drabbas på något sätt? Har inte mycket men arvegods från släkt och familj i mitt hem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För det första kan konstateras att skulder är personliga och att du inte ska behöva stå för din framtida makes skulder när ni väl gifter er. Däremot finns det vissa presumtionsregler som säger att egendom som befinner sig i den skuldsattes besittning anses tillhöra honom om det inte görs sannolikt att egendomen inte samägs med maken eller helt tillhör maken. Bevisbördan för att egendomen tillhör dig ligger alltså på dig och inte på kronofogden ifall utmätning skulle ske. Om ni gifter er och fortsätter vara särbo blir detta inte ett problem, då presumtionsregelerna endast gäller  om makar sammanbor.

Om du vill flytta ihop med din make och undvika tråkiga konsekvenser är det säkraste sättet att upprätta ett äktenskapsförord där det framgår att din egendom är enskild egendom, vilket skulle uppfylla bevisbördan enligt presumtionsreglerna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare