FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/08/2013

Fraktkostnader samt felsökningsavgift enligt köplagen

Hej! Mitt företag har sålt en skrivare till ett annat företag. Detta var för ca 15 månader sedan. Man har använt skrivaren utan problem fram till nu. Nu verkar något problem uppstått och kund hävdar garanti. Jag har begärt att få skrivaren returnerad för felsökning. Jag har också sagt att fraktkostnad till och från oss står vi inte för. Vad gäller? Kan vi debitera felsökningsavgift? Skall vi stå för fraktkostnad? Jag gissar att köplagen gäller då inget annat är avtalat?

Lawline svarar

Hej,

Helt riktigt så tillämpas köplagen i detta fall så länge ni inte reglerat de aktuella aspekterna i köpavtalet (1§ och 3§ Köplagen).

Köplagen säger att om varan är felaktig har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om detta kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren (34§ Köplagen). Detta innebär att du som köpare kommer att få stå för fraktkostnaderna för skrivaren, reparationskostnaderna och kan inte ta ut någon felsökningsavgift, förutsatt att skrivaren är behäftad med fel (som inte borde ha upptäckts vid undersökningen av skrivaren före köpet - se 20§ Köplagen) och kostnaderna eller olägenheten inte är för stora (t.ex. oproportionerliga reparationskostnader eller hög fraktkostnad).

Om din undersökning av skrivaren däremot skulle visa att den ej är i felaktigt skick, torde du som säljare enligt köplagen kunna skicka tillbaka skrivaren till köparen och kräva denne på fraktkostnaderna samt en felsökningsavgift. Situationen har inte reglerats specifikt i köplagen, men rent avtalsrättsligt torde resultatet bli sådant eftersom säljaren uppfyllt sina skyldigheter i enlighet med avtalet och inte borde drabbas av kostnader p.g.a. köparens missbedömning av del felaktiga varan. Avtalsförhållandet ställs med andra ord i jämvikt om köparen ersätter de nämnda kostnaderna om inget fel kan konstateras i varan.

Köplagen hittar du här https://lagen.nu/1990:931.

Lycka till!

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare