Fraktkostnad för retur av felaktig produkt

Köpte en garageport av ett företag på nätet. Märkte att inte delarna var samma som på beskrivningen. Bad då företaget om hjälp via telefon men det kunde inte ges. Bad då om att få dom delar som beskrivning visar men dom kunde inte skickas. Jag har bett företaget komma och hämta grejorna och att reklamera porten. Nu vill dom att jag ska betala frakt för att dom ska hämta tillbaka varan? Är detta riktigt. Ska jag betala frakt för en felaktig produkt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att du gjort ditt köp i egenskap av konsument och att därför konsumentköplagen https://lagen.nu/1990:932 är tillämplig.

Vid fel på varan, vilket exempelvis kan vara att den inte stämmer överens med en beskrivning lämnad av säljaren, har du som konsument rätt till vissa påföljder, 16, 22 §§.

Vare sig påföljden är avhjälpande eller omleverans ska detta ske utan kostnad för dig som konsument, 26 §.

Om hävning av köpet blir aktuellt efter ett fullbordat köp har du som konsument skyldighet att återlämna varan och säljaren är skyldig att återlämna köpesumman med ränta, 44 §. Vid återlämning kan det vara så att det är lättare att du ordnar med frakten tillbaka till säljaren men du har då rätt att få dina utlägg för frakten ersatta, 30, 32 §§. Tänk dock på att du har en skyldighet att begränsa din skada så kom överens med säljaren om ett fraktsätt och en fraktkostnad som är rimlig, 42 §.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare