Frågor rörande besök av anhörig på anstalt

Om man har en anhörig i fängelse och blivit beviljad bevakade besök, besök med glasvägg mellan. Hur länge brukar detta hålla på? Räcker de att man ser att besöken fungerar eller kan de pågå väldigt länge? Till saken är att vi har gemensamma barn

Tänker man inte in att de finns barn med i bild?

Vi är dömda båda två i ett mål där ja fick villkorlig dom och därmed är de bevakade MEN när personen satt på ett säkerhetshäkte fick jag träffa honom flera gånger både med och utan barn så jag förstår inte varför man behöver backa såhär eller jag kan köpa att ett första besök är bevakat så man kan se att allt fungerar men anstalten måste väl fått informationen att vi setts flera gånger ensamma och talats vid obevakat i telefon i flera månader då han va på häkte.

Så hur länge brukar bevakade besök pågå i regel? Tänker man på hur de varit i häkte, väger in att de finns gemensamma barn m.m

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När besök på anstalt aktualiseras gör Kriminalvården en utredning. Man tittar på den intagnes omständigheter, till exempel vad han eller hon är dömd för. Oftast kontrolleras även du som ska komma på besök i till exempel Polisens misstanke- och belastningsregister. Uppgifter om dig kan komma att registreras i Kriminalvårdens klientadministrativa system.

Det är alltså när Kriminalvården anser att det finns en säkerhetsrisk med besöket som de "restriktioner" du beskriver blir aktuella. Detta kan bero på att du finns i Polisens belastningsregister, men även på den intagnes omständigheter. Om du önskar att få en ny prövning gällande detta bör du kontakta Kriminalvården och den anstalt det gäller.

Vad gäller frågor rörande barnet råder jag dig att ta kontakt med Bufff (här), som kan ge stöd och vägledning i situationen. Man beaktar alltid barnets bästa vid besök och kontakt med en frihetsberövad förälder.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare