FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/04/2014

Frågor om belastningsregistret

Hej, Jag ska söka jobb för första gången efter en villkorlig dom för ringa misshandel. Det verkar korkat att själv bidra med den informationen i ansökan eller under en intervju. Samtidigt vill jag spela med öppna kort. Har jag någon laglig skyldighet att uppge för en arbetsgivare att jag finns med i belastningsregistret? Har de rätt att fråga? (Det gäller inte arbete på skola eller förskola.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arbetsgivare har i Sverige en närmast obegränsad anställningsfrihet (undantaget diskriminering och statliga anställningar). Således har de även rätt att från arbetssökande efterfråga utdrag ur belastningsregistret och även grunda ett nekande av anställning på detta. Du som arbetssökande har i sin tur ingen lagstadgad skyldighet att uppge din förekomst i registret för arbetsgivaren.

Det bör dock nämnas att tidigare brottslighet kan vara grund för avsked enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd 18 §, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (se bl.a. AD 1979 nr 143). Arbetsdomstolen (AD) gör dock helhetsbedömningar i sådana frågor och en engångsföreteelse som varken är särskilt allvarlig eller har samband med arbetet kan troligen inte utgöra grund för avsked.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare