FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/03/2023

Fråga om yrkandebelopp i civilrättsligt tvistemål

Hejsan ..om en person vill kräva mig på 225 000kr Och sedan hamnar i tingsrätt och sedan ändrar fodringsyrkandet till 164 000kr ..som att det har aldrig har ens yrkats på 225 ..kan man göra så verkligen jag menar personen som yrkar på 225 har ljugit ..så vadå raderar man vad personen egentligen har tänkt och göra eller velat ha. Det är ju som att man ignorerar saken att personen har försökt trycka ut pengar ur en

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din frågeställning sorteras in under processrättens tvistemålsprocess där en av de vanligaste frågorna är just den du ställer- vad kan ändras i en stämningsansökan och när kan ändringar göras. Innan en formell stämning utfärdas ska själva stämningsansökan lämnas in till Tingsrätten av den kärande parten. Denna ska ha ett visst innehåll enligt 42 kap 2§ Rättegångsbalken (RB):

1. ett bestämt yrkande

2.en utförlig redogörelse för de omständigheter som åberopas till grund för yrkandet,

3. uppgift om de bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis samt

4. uppgift om sådana omständigheter som gör rätten behörig, om inte behörigheten framgår av vad som anförs i övrigt.

För yrkandet så föreligger som huvudregel ett förbud mot att ändra en väckt talan (13 kap 3§ st 1 RB). Detta innebär alltså att så fort rätten har utfärdat en stämningsansökan som delgivits svaranden, så finns det en mycket smalare möjlighet att göra ändringar på grund av det du själv anfört i frågan - som svarande sitter man i en betungande sits och har börjat anpassa sig efter stämningen och det är viktigt att parterna är nogranna när de processar. Men som du framför så har ändringen haft en speciell karaktär - den har gått från ett högre värde till ett lägre värde och i rättegångsbalken innebär det att kärnande har "inskränkt sin talan" och då betraktas det inte som en regelrätt ändring (se 13 kap 3§ st 3 RB) och därför är det möjligt att göra justeringen eftersom det inte är ett lika betungande att inskränka talan att avse ett lägre belopp.

Hoppas att du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare