FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/10/2016

Fråga om vindsförråd tillhör bostadsrätten eller bostadsrättsföreningen

Vi har köpt en bostadsrätt. I vårt köpesavtal framkommer det att det tillhör två förråd till vår lägenhet, ett källarförråd och ett vindsförråd. Nu vill bostadsrättsföreningen att vi skall lämna ett förråd (vindsförrådet) då det enbart tillhör ett förråd per lägenhet, vilket det dock inte står någonting om i föreningens stadgar.

Vem är det som har gjort fel i den här situationen och vem är det vi skall kräva kompensation av? Är det säljaren (vi köpte lägenheten för 9 mån sedan) eller är det föreningen som har godkänt vårt köpesavtal vi skall kräva kompensation av ?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om det inte står något i det ursprungliga upplåtelseavtalet (det avtal som skrevs mellan bostadsrättsföreningen och den första innehavaren av bostadsrätten, om ni inte har fått tillgång till detta avtal bör ni fråga föreningen eller säljaren om de har detta avtal) och om det inte heller någon annanstans framgår att den aktuella bostadsrätten har två förråd kopplade till sig innebär detta att det är föreningen som bestämmer vem som har rätt till förrådet. I detta läge är det säljaren som ska ersätta er för att säljaren i köpeavtalet sålt ett vindsförråd utan att denne haft rätt till det. Säljaren får i ett sådant läge ersätta er genom att priset för bostadsrätten sätts ned. Ni har i detta läge rätt till en nedsättning av priset motsvarande skillnaden mellan värdet av bostadsrätten om de båda förråden varit knutna till bostadsrätten och värdet på bostadsrätten utan det förråd som föreningen tagit. Bedömningen ska göras med utgångspunkt i värdet vid tillfället då ni fick tillgång till bostadsrätten, se 38 § Köplagen.

Om exempelvis bostadsrätten, om vindsförrådet hade varit knutet till bostadsrätten, hade varit värd 2 000 000 kr vid tillträdestidpunkten men bostadsrätten utan vindsförrådet endast är värd 1 900 000 kr vid tillträdestidpunkten har ni med andra ord rätt till en nedsättning av priset med 5 %. För att ta reda på värdet av bostadsrätten utan respektive med vindsförrådet vid tidpunkten för tillträdet bör ni kontakta en värderingsman. Ni bör även kontakta säljaren och informera om vad som hänt.

Om det framgår i det ursprungliga upplåtelseavtalet att vindsförrådet tillhör bostadsrätten har dock bostadsrättsföreningen gjort fel. I ett sådant läge har ni rätt att kräva att få tillbaka förrådet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare