Fråga om varas riskövergång

Jag köpte 3 par byxor i en affär, vilket även tydligt står på kvittot, men av någon okänd anledning så får jag inte med mig ett par hem, dvs att jag bara får med mig 2 par hem. Min fråga blir då hur det troligtvis kommer att gå till när jag går tillbaka till affären, med ett kvitto men inte med ett par byxor. För jag vill inte lägga ut en kostnad för något jag inte fått med mig hem. Har jag någon juridisk rätt att få pengarna tillbaka, eller måste jag bevisa på något mer sätt att jag har betalat för byxorna, men att jag inte fått med mig dom hem? För det känns inte som att dom kommer att tro mig när jag väl står där i affären och försöker förklara för dom att jag betalat för ett par byxor som jag inte har. Dom kommer säkert tro att jag bara vill ha pengarna tillbaka...

Så, hur kan jag juridiskt bevisa att jag har betalat för ett par byxor som jag inte fått med mig hem? Kan jag kräva tex att få se på övervakningskameror, eller få tillgodokvitto eller något..?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent juridiskt blir frågan ifall besittningen (alltså den faktiska hanteringen av byxorna) övergått till dig eller inte. Har den gjort det står du risken för att byxorna kommer bort eller blir förstörda. Har den inte det är butiken skyldig dig ett par byxor eftersom den då inte har levererat enligt avtalet, se 6 § konsumentköplagen.

I detta fall är det nog närmast, men långt ifrån självklart, att säga att besittningen inte övergått till dig. Lagligen har du alltså en rätt till ett par byxor på grund av avtalsbrottet, se 16, 22, 23 och 26 §§ konsumentköplagen.

Bevisfrågan försätter dig dock i ett prekärt läge. Det kan argumenteras för att det är upp till butiken att bevisa att de faktiskt sålt tre par byxor till dig; effekten av presumtionsregeln i 20a § konsumentköplagen. Det är alltså upp till butiken att visa att du fått vad du betalat för när du lämnat butiken.

Mitt råd i detta läge är att först gå till butiken och förklara hur det ligger till. Det finns både datum och tidsstämpel på de flesta kvitton och om de har en övervakningskamera vid kassan borde det inte vara några problem för personalen att dubbelkolla. Det är den enklaste vägen och den som är att rekommendera först. Skulle det inte hjälpa och du vill driva ärendet vidare hjälper vi gärna dig med det, du kan boka en tid hos en av våra jurister här.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare