FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/02/2018

Fråga om utebliven lön under uppsägningstid

Hej, Företaget som jag arbetar på har bestämt sig lägga ned arbetsplatsen på orten.

Vi är 4st chaufförer som har blivit uppsagda

På grund av arbetsbrist. 3 av oss 4 har blivit arbetsbefriade med lön under hela sin uppsägningstid.

Jag blev ensam och fick inte någon Uppsägningslön och inte arbetsbefriad. Jag har 6 månader uppsägningstid men arbetsgivaren stängde och låste arbetsplatsen. Jag fick gå hem bara utan Uppsägningslön. Sedan skickade arbetsgivaren ut 6 ST löneutbetalningar avier där det stod Tjänstledigt och 0 kr på lapparna.

Har man rätt till Uppsägningslön när man inte får någon arbetstid eller arbetsuppgift under uppsägningstiden? Jag har blivit mobbad under åren som anställd. Vad kan jag ge kronofogden för bevis att de ska driva in min Uppsägningslön.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lön under uppsägningstiden
Som arbetstagare har du rätt att behålla lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden (se här). Detta även om din arbetsgivare inte kan tillgodose dig med några arbetsuppgifter under denna tid.

Ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten
Genom att du inte fått din lön som du är berättigad till har du en fordran på din arbetsgivare och kan vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogdemyndigheten kommer då att hjälpa dig att driva in lönen. Skicka gärna med ditt anställningsavtal samt lönebesked i samband med ansökan. Det kostar 300 kr att göra sådan ansökan, men det är något du kan begära ersättning för i ansökan.

Här kan du läsa mer om hur ett betalningsföreläggande går till samt göra en ansökan.

Om din arbetsgivare bestrider föreläggandet om att betala ut lönen så kommer du behöva ta ärendet vidare till domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med ärendet.

För ytterligare hjälp rekommenderar jag att du vänder dig till någon av våra duktiga jurister på juristbyrån - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare