FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2018

Fråga om urkundsförfalsking hos Transportstyrelsen

Hallå :) Jag är förtvivlad nu! Min före dette sambo, har UTNYTTJAT mej utan min medvetande om d. Han ha förfalskat min namnteckning, vid ägarbyte av en bil. Och brevet från Transportstyrelsen vägra han ge, så även att jag SKA polisanmäla honom. Dvs för urkundsförfalskning, ha jag nån chans att bli avskriven som ägare?? Jag är skötsam medborgare & finnas EJ i nåt register & inte hos kronofogden m. m Måste kunna bli kvitt d' här som annars kan ruinera mej väl? :( Jag hann dock ta FOTO av breven med telefon.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Avtal som man själv ingått är giltiga och man hålls ansvarig för dem. Däremot är ett avtal ogiltigt och en domstol skulle inte hålla dig bunden till ett avtal där din underskrift förfalskats. Enligt 14 kap. 1 § brottsbalken gäller det att den som obehörigen undertecknar annan persons namn i en handling döms för urkundsförfalskning om åtgärden innebär fara bevishänseende, d.v.s. att handlingen kan komma att användas som bevis. Polisanmäler du din före detta sambo rekommenderar jag att du även tar kontakt med Transportstyrelsen och anger att din namnteckning förfalskats och att det inte var du som hade i avsikt att bli skriven ägare till en bil. Ytterst är det här en bevisfråga som kan komma att avgöras i domstol där åklagaren kommer få bevisa att din före detta sambo förfalskat din urkund. Jag rekommenderar att du kontaktar både polis och Transportstyrelsen för att ställa saker tillrätta.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare