Fråga om stöld

Hej.

Om vi har hyrt ut vårt hus under en tid med lite av våra grejer kvar i huset, som t.ex möbler, lampor, vitvaror osv. och sagt att när dom flyttar ut så får dom ta med sig möblerna som finns i huset, men då när dom har flyttat ut så har dom ist tagit med sig cykelställ, lampor, en glassfrys, skottkärra och möbler. Har dom gjort rätt eller fel då? Och kan man på något sätt få tillbaka grejerna? För dom gamla hyresgästerna vägrar att lämna tillbaka allt det ovannämnda frivilligt.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om era hyresgäster tagit med sig saker utan lov har de begått en stöld (se här).

Vad ni kan göra om de inte på egen hand lämnar tillbaka sakerna är att ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden (se här). Kronofogden kan då försöka hjälpa er att få tillbaka era saker. Här räcker det dock inte med att säga att det är era saker, utan ni måste kunna bevisa det. Stod det reglerat på avtalet vad hyresgästerna fick ta med sig? Har ni kvitton på att det är era saker? Kontoutdrag? All bevisning som finns för att styrka att det är era saker är av vikt (se här).

På kronofogdens hemsida finns det ansökningsblanketter att fylla i och skicka in - här.
Kronofogden tar ut en avgift på 300 kr för handräckningen.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare