Fråga om reklamation då det är fel i varan

Hej !

Jag har en bärbar dator Appel (18.500 kr) ny för 2 år och 2 månader sedan, nu har skärmen slocknat, har fått support-hjälp från Apple via telefon (ingen lösning) + varit hos Apple i VÄLA Helsingborg där dom kontrollerat och testat och att det konstaterades att skärmen som "lagt av", ingen åverkan på datorn synligt (stängdes på kvällen som vanligt dagen efter vid start funkade den inte)och jag fick tipset att gå till affären där jag köpt den, datorn används som en typ stationär dator på skrivbordet hela tiden. Fick ett kostnadsförslag att det skulle kosta 7.500 kr ca. att byta den. Verkar svårt att få det som reklamationsgaranti även om sista ordet inte är sagt.

Finns det någon chans att gå vidare och hur gör jag i så fall ??

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpt varan från en näringsidkare; då regleras dina rättigheter i (konsumentköplagen). Denna lag är tvingade och kan således inte avtalas bort.

Först och främst vill jag poängtera att du som köpare är ansvarig för varan om felet beror på denne. Risken går över på dig när varan har avlämnats (8 § KKöpL).

Men om det är ett ursprungligt fel, som det verkar, är det säljaren som bär ansvaret, även om felet visar sig först senare (20 § KKöpL). I de fall där skadan visar sig inom 6 månader, åligger det säljaren att bevisa att det inte handlar om ett ursprungsfel. Om det istället, som i detta fall, visar sig först efter 6 månader, är det du som köpare som måste bevisa att felet är ett ursprungligt fel, vilket ofta kan vara svårt att bevisa (20a § KKöpL).

Om felet fanns från början har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från och med att du tagit emot varan, vilket du verkar ha gjort. Reklamationen ska även ha skett inom 2 månader från och med att du märkt eller borde ha märkt felet. Om du har gjort det, ska det anses vara inom skälig tid att reklamera varan (23 § KKöpL).

I och med att du skriver att du reklamerat varan inom 3 år från att du tagit emot varan, har du alltså rätt att reklamera varan, om:

1. du har reklamerat varan inom skälig tid (2 månader) från och med att du märkt felet eller borde ha märkt felet, och

2. du kan bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Ett alternativ om du vill ta denna fråga vidare är att vi på Lawline kan hjälpa dig. För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04.

E-post: info@lawline.se

Hoppas du har fått den vägledning du behöver!

Vänligen,

Johannes AkyolRådgivare