Fråga om reklamation.

Hej,

Jag köpte ett par högtalare i butik som efter 1 år började krångla. Åkte tillbaka till butiken för att få de lagade men garantin var bara 1 år och att jag har ju rätt enligt konsumentköplagen att reklamera upp till 3 år MEN jag måste bevisa ursprungligt fel.

Hur ska jag som konsument bevisa ett ursprungligt fel och vad är ett ursprungligt fel, om vi nu utgår ifrån att jag skött mina högtalare exemplariskt och att jag inte har skadat de på något sett. Ett par högtalare är ju inget man petar dagligen som en mobiltelefon, högtalarna står bara vid tven och sätts på och av vid behov. Att högtalarna sedan går sönder efter 1 år är ju inget som jag har orsakat utan snarare kvalitetsproblem. Hur ska jag någonsin kunna bevisa det?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger så är det Konsumentköplagens regler som blir tillämpliga. Du kan läsa konsumentköplagen här. Vid fråga om ursprungligt fel eller inte så måste man också ta hänsyn till hur länge denna typ av hörlur borde hålla. Det man får beakta är varans pris samt hur lång den genomsnittliga livslängden för dessa hörlurar är. Desto dyrare hörlurarna var desto längre kan du förutsätta att de ska hålla. Vidare är det svårt för dig att bevisa mer än att hörlurarna är hela och ser välskötta ut. Eftersom att du har rätt till reklamation i upp till tre år efter ditt köp så får du åberopa förväntat livslängd på dina hörlurar tillsammans med bevisning i form av hela och välskötta hörlurar.

Hoppas du fått svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen!

Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare