Fråga om rätt till ledighet pga studier vid konsultarbete

Hej!

Har varit anställd som konsult i strax över ett år nu och har varit uthyrd till ett och samma företag under hela perioden. Sökte in och blev precis antagen till en Mastersutbildning som börjar i augusti i år och nu undrar jag om jag har rätt till studieledighet, även om jag arbetar som konsult?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som varit anställd hos en arbetsgivare under de sex senaste månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren, har rätt till ledighet pga studier (se här). Eftersom du varit anställd i över ett år uppfyller du dessa krav och har alltså rätt till studieledighet!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare