Fråga om pensionär kan arbeta på konkurrerande företag

Får jag som pensionär jobba på ett konkurrerande företag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det som är av betydelse för om du kan jobba på ett till din förra arbetsgivare konkurrerande företag när du är pensionär är om det finns en konkurrensklausul i ditt anställningsavtal. En sådan klausul förhindrar dig att arbeta på ett konkurrerande företag utan att begå ett avtalsbrott. En sådan klausul kan t.ex. villkora att du sex månader efter anställningens upphörande inte får arbeta på ett konkurrerande företag. Har villkorstiden för klausulen upphört eller finns det inte en sådan klausul överhuvudtaget är det fritt fram och du kan som pensionär arbete på ett konkurrerande företag utan att begå ett avtalsbrott.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare