Fråga om penninglegat och värden i bouppteckning

Hejsan! Jag har en fråga som rör mitt testamente. Jag vill att min bästa vän ska ärva en summa pengar, och det ska vara en fast summa. Är detta vad som menas med legat, och behöver jag uttryckligen skriva det i mitt testamente? Eller räcker det med att jag skriver att "Till min älskade och bästa vän NN + personnummer, lämnar jag X kr".

Ytterligare ett problem är att majoriteten av tillgångarna består av aktier, och de går upp och ned i värde. Behöver man sälja dem och då betala en massa vinstskatt, eller blir det enklast om hon ärver aktierna? Hur kommer man fram till att de är värda just den summa jag testamenterat till henne?

Det här är bara en grovskiss, jag kommer självklart att vända mig till en jurist när jag har tänkt igenom mer exakt hur jag vill ha det, och vem jag vill ska ärva vad. Ni har varit väldigt bra och hjälpt mig med juridiska frågor, jag vänder mig med största sannolikhet till er. Otroligt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Vad kul att du är nöjd med Lawlines tjänster.

För att besvara din fråga ska jag först kort redogöra för den typen av förordning du vill införa i ditt testamente och sedan redogöra för hur det blir med aktierna.

Legat

Mycket riktigt är det du beskriver legat, närmare sagt penninglegat, alltså en specifik summa pengar som testamenteras till en person. Personen i fråga kallas för legatarie. Formuleringen du ger som exempel för att förordna om legatet bör vara tillfredsställande. Mer uttryckligen än så behöver man inte vara, det behöver endast framgå tydligt och specifikt vad det är du förordnar om. Självfallet är det så att ju tydligare du är desto bättre är det för att i framtiden undgå eventuella oklarheter.

Behöver aktier säljas?

Du behöver inte heller sälja dina aktier för att ha penningsumman till hands. Vid ditt frånfälle kan aktierna, om så behövs, säljas för att skaffa fram pengar. Du kan även förordna så att din vän ärver aktier till ett viss värde. När man tar upp värden i en bouppteckning används vanligtvis marknadsvärdet på egendomen vid tillfället då bouppteckningen görs. Detta är dock inte ett krav och ett annat värde kan användas om dödsbodelägarna är överens. Värdet på aktier bör inte vara svåra att fastställa eftersom man utgår från aktuella aktiekurser då bouppteckningen upprättas.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16). Vill du senare komma i kontakt med en jurist för att få hjälp med upprättande av testamente kan du enkelt göra det via formuläret nedan:

https://lawline.se/boka

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare