Hur kallt får det vara i en lägenhet?

Jag har flyttade in i min nya lägnehet för 4 månader sen. Det är förstahands hyreskontrakt, men sedan jag flyttade in så har det inte funnits något golvvärme i lägenheten. Det brukar vara minusgrader på golvet, för att under mitt golv är det en infart så all kyla utifrån kommer in. Det är lika kallt på mitt golv och i lägenheten som det är utomhus, det gör ont när man går på golvet av kylan och mina fingrar brukar bli så frusna att jag inte kan röra på dom. Har fått väldigt mycket sjukdomar och förkylningar pga kylan. Jag har klagat till hyresvärden sen jag flyttade in, inga återgärder. Jag har betalat full hyra hela tiden. Ringde hyresvärden och dom sa att det inte ingår värme, att dom andra lägenheterna på samma våning värms utav lägenheterna som är under. Jag har ingen lägenhet under bara en infart.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader och minimigraden är satt till 18 grader, se här. Minusgrader på golvet är alltså långt under folkhälsomyndigheten riktlinjer och du bör definitivt felanmäla detta för att få hjälp att åtgärda problemet, men också för att få ersättning för de besvär som de inneburit att bo i en så kall lägenhet.

Egentligen ska en felanmälan göras till hyresvärden, men eftersom hyresvärden i ditt fall inte verkar så samarbetsvillig föreslår jag att du kontaktar miljö och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun för att be om hjälp. De kan då uppmana värden att undersöka samt åtgärda problemet.

Ett annat förslag är att du vänder dig direkt till hyresgästföreningen. Här kan du läsa om en person som också hade problem med kall lägenhet och vände sig direkt till hyresgästföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare