FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2013

Fråga om kontraktsbrott vid internationella köp mellan näringsidkare - CISG

Mitt företag "X AB" har sålt rör till ett företag, "Y", i "land Q-EU". Vi har tillverkat rören helt enligt den ritning och de kvalitetskrav som vi erhållit av Y. Nu klagar Y på rören och säger att kvaliteten inte är den de tänkt sig och vill inte betala för dem. Eftersom det finns en specifikation i beställningen så tycker jag vi borde få betalt. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Vid köp mellan näringsidkare råder det avtalsfrihet enligt 3 § köplagen. I din fråga framkommer inte det vilket lands lagval ni har gjort vid en eventuell uppkommen tvist, således utgår jag ifrån Lag (1987:822) om internationella köp (CISG).

Båda parter äger skyldighet att vidta de handlingar som krävs för att uppfylla de avtalsenliga villkoren. I aktuellt fall vägrar köparen att uppfylla sin del vilket utgör en form av kontraktbrott på ert avtal.

Köparen har en skyldighet att betala för varan enligt de villkor ni har kommit överens om i avtalet, se Art. 53 och 59 CISG. Om köparen vägrar betalning, har du som säljare möjlighet att dels kräva att köparen fullgör betalningen Art 62, dels sätta ut en skälig tilläggstid inom vilken köparen ska fullgöra sin betalningsskyldighet Art 63 p. 1, se Art 61. Om köparen vägrar att gå med på det, får du som säljare rätt att häva köpet enligt Art 64 p.1 a) du får även rätt till att häva köpet efter utgången tilläggstid om köparen inte ha fullföljt sin betalningsskyldighet Art 64 p. 1 b). Du har samtidigt även rätt att kräva skadestånd från köparen för den skada dennes avtalsbrott åsamkar / ha åsamkat dig, se Art 74-77.

Hoppas att du har fått någorlunda klarhet vad som gäller för er situation, självklart är du välkommen att återkomma med fler frågor.

Bästa Hälsningar

Essie MalkocRådgivare