Fråga om hyra vid uppsägning innan tillträde

Hej, jag har ett hyreskontrakt med inflyttning den 1 juni.

Jag har ångrat mig och vill säga upp mitt kontrakt nu. Vad är det som gäller?

Ska jag betala för juni, juli och augusti? Eller blir det två månader då jag inte skulle bott där i maj?

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du säger upp kontraktet nu i april kommer uppsägningstiden löpa från maj-juli. Då kommer du behöva betala hyra för juni och juli eftersom maj är innan tillträdet hade skett.

På hyresgästföreningens hemsida kan du läsa lite mer om vad som är viktigt att tänka på vid uppsägning, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare