Fråga om husbilssäljare begått brott

Hej. Är i tvist med säljföretaget där jag köpte en husbil. Träffade kommunens rådgivare igår enligt henne så är det en tvist. Det är några olika vägar att gå vidare då det kan finnas lagbrott i affären. Skulle vilja ställa en fråga. Jag har gjort en anmälan att det finns två olika missljud från motorn. Det är en fiat. Verkstadschefen på husbils företaget, har i ett protokoll angivit att den lokala fiatverkstaden, som dom anlitar, har gjort en bedömning att det inte finns några missljud. Det står klart och tydligt i det protokollet. Igår den 27 augusti 2018 så fick jag i ett mail, från Fiatverkstaden, veta att dom inte har varit inblandad i just den bedömningen. Min fråga är om verkstadschefen för säljföretaget har gjort något olagligt? Han har också uppgivit detta i mail till mig vid senare tillfälle. Detta är bara en sak av många. Det kan finnas indikation på att mätarställningen är manipulerad, men det är i dagsläget oklart. Dock har Fiat i italien skapat ett ärende av den eventuella manipulationen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Av det du beskriver i din fråga föreligger det antagligen ett köprättsligt fel i husbilen. Enligt 16 § konsumentköplagen (1990:932), som är tillämpligt när en privatperson köper en produkt från en näringsidkare, anses såsom fel i vara sådana fel som inte överensstämmer med det som följer av avtalet och det som säljaren beskrivit (16 § första stycket och tredje stycket) Konsumentköplagen). Klart är det att om säljaren inte upplyst dig eller inte angett i avtalet om felen i husbilen utan tvärtom angett att husbilen är felfri så föreligger det ett köprättsligt fel, om säljaren var medveten om felen.

Påföljder vid fel på varan

Om bilen är felaktig får du kräva vissa påföljder såsom avhjälpande av felet, prisavdrag, hävning och skadestånd. Enligt 26 § konsumentköplagen kan, om möjligt, fel i husbilen repareras på säljarens bekostnad. Enligt 28 § konsumentköplagen får du kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet om avhjälpande inte kommer i fråga. Enligt 29 § konsumentköplagen har du rätt att häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för dig. För att avgöra om ett fel är av väsentlig betydelse för dig behöver en helhetsbedömning göras där möjligheterna att rätta felet eller kompensera dig genom övriga påföljder beaktas. I en helhetsbedömning behöver även andra saker beaktas t.ex. bilens skick och ålder när du fick den, vilken information du hade vid köpet etc. Om säljaren har vilselett dig är det något som talar för att hävning kan bli aktuellt.

Har säljaren gjort något olagligt?

Enligt 9 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) gäller det att bedrägeri begår den som vilseleder någon att företa en handling, t.ex. köpa en husbil, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledda. Om det är så att säljaren av husbilen i avtalet skriver att verkstaden i fråga angett att motorn är felfri utan att detta är sant och har för i avsikt att på detta sätt vilseleda dig att köpa husbilen för mer än vad den är värd, gör säljaren sig skyldig till bedrägeri. Är dessutom mätarställningen manipulerad av säljaren, vilket också kan vara grund till ansvar för bedrägeri, framstår hävning av köpet som en rimlig åtgärd.

Slutsatser

Jag rekommenderar dig att reklamera bilen hos säljaren och redogöra för felen, invänta dessutom svar från Fiat i Italien, vilket kommer ge dig ytterligare underlag. Det är upp till dig om du vill t.ex. kräva hävning eller prisavdrag/skadestånd samt reparation av felen.

Har säljaren en annan uppfattning än dig kan saken ytterst lösas vid en domstol. Har säljaren dessutom begått bedrägeri är det inte bara ett civilrättsligt mål utan säljaren kan också hållas straffrättsligt ansvarigt och en polisanmälan kan vara på sin plats. Vill du ha hjälp med att göra felet gällande, reklamera eller hjälp vid en tvist kan Lawlines Juristbyrå bistå dig.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare