Fråga om hur äktenskapsförordet bör utformas.

Hej! Har skrivit ett äktenskapsförord som lyder: X och Y med personnummer ämnar ingå äktenskap och överenskommer därför följande: Samtliga av parterna nu ägda och kommande tillgångar jämte avkastning av dessa skall vara parts enskilda egendom och således ej omfattas av giftorätten. Underskrift datum samt bevittnad. Min fråga ! Kan jag känna mig säker på att mina nuvarande tillgångar är säkrade vid eventuell skilsmässa? Eller finns behov av att specificera exakt vilka egendomar konton etc. som skall ingå. Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning.

Jag vill börja med att påpeka att det är en bra skrivelse för att på ett övergripande plan konstatera att ni inte vill dela giftorättsgodset, men jag skulle inte rekommendera er att sluta där eftersom skrivelsen är mycket generell. Ni måste göra det mer konkret genom att exempelvis lista egendomen som ni avser att inte dela mellan er, om ni har gemensamma konton bör ni göra en anteckning i överföringen att det är ni som gjort överföringen så att ni har koll på hur mycket pengar som respektive har tillfört. Mitt bästa tips är helt enkelt att göra det så enkelt för er som möjligt att veta vems egendom som tillhör respektive av er så att det blir lätt att dela upp det. Om du vill vara säker på att du fått med allting i ditt äktenskapsförord så kan du gå via vår tjänst som ger dig kontakt med jurist och upprättande av ett äktenskapsförord - länk

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare