FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis24/12/2018

Fråga om gallring ur belastningsregister

Kan försvaret eller polisen hitta en dom som är "gallrad" när dom gör en sk. Säkerhetsintervju? Eller betyder en gallring att man är ren i alla register på riktigt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När uppgifter om domar gallras ur belastningsregistret tas de bort helt, vilket följer av 16 § belastningsregisterlagen (1998:620). Då kan varken myndighet eller enskilda se uppgifterna. Hur länge uppgifter om ens domar står kvar i belastningsregistret beror på vad domen handlar om. Uppgifter gallras till exempel bort 10 år efter det att ett fängelsestraffet avtjänats.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare