Fråga om förmånsrätt vid förskottsbetalning

Har förskottsbetalat en byggfirma som gått i konkurs, kan man få tillbaka dem pengarna för ej utfört arbete?

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är generellt sett ganska svårt att få ut sina fordran från ett företag som har gått i konkurs. I förmånsrättslagen kan man se i vilken ordning borgenärerna ska få pengar från konkursboet. Först är det de "prioriterade borgenärerna" som får ut sina pengar. Dessa har fordringar med särskild förmånsrätt eller allmän förmånsrätt, 2 § förmånsrättslagen. Det kan vara någon som har panträtt i gäldenärens egendom eller arbetstagare som inte fått ut sin lön.

Det är troligt att din fordran inte har någon sådan förmånsrätt, du har då isåfall en oprioriterad fordran, 18 §. Dessa fordringar betalas ut med inbördes lika stor rätt efter de prioriterade fordringar. Det är därför svårt att säga om du kan få dina pengar tillbaka. Det beror på hur många "prioriterade fordringar" som finns och på hur stora belopp. Tyvärr är det oftast så att man inte får tillbaka alla sina pengar, även om man kan få en liten del. Om du kontaktar kronofogden och ber om kontaktuppgifter till konkursförvaltaren till byggfirman så kan du meddela att du har en fordran på bolaget och sedan få pengar återbetalda om det finns några sådana kvar när turordningen har lett till din fordran.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare