Fråga om enskild egendom

Kan man i efterhand skriva att en pengagåva ska vara enskild egendom?

Vi pratade om det när det var aktuellt, men blev aldrig av att sätta på pränt.

När de gifte sig ägde maken ett litet hus, som de med hjälp av mina pengar (jag är mor till "frun i huset" )

byggde ut. Det rör sig om ca 500 000. Hur blir det vid en skilsmässa? De står båda skrivna för fastigheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din första fråga är nej, det går inte att föreskriva att pengagåva ska vara enskild egendom i efterhand. Penninggåvan blir således giftorättsgods så snart den fullbordas, se 7:2 äktenskapsbalken.

Vad gäller själva huset så är huvudregeln vid äktenskap att all egendom som inte är undantagen genom äktenskapsförord, eller t.ex. genom testamente med föreskrift om att egendomen ska förbli enskild, är giftorättsgods. Detta innebär, enligt huvudregeln, att huset blev giftorättsgods och således deras gemensamma egendom när de gifte sig.

Detta innebär att värdet för fastigheten kommer delas på de båda makarna vid en skilsmässa. Den som bor kvar får köpa ut den andra maken, antingen genom s.k. skifteslikvid (som innebär en skuld) eller genom att låta den andra maken ta en större del av bohaget för att täcka upp skillnaden. Det går inte att besvara mer precist än så här utan att veta hur din dotter och hennes make har överenskommit t.ex. vad gäller äktenskapsförord.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare