FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/04/2022

Fråga om en oskälig klausul i ett anställningsavtal

Jag skrev idag på anställningavtal och det står så här : Detta ramavtal upphör att gälla utan föregående uppsägningstid då löne utbetalning inte har skett på tre månader. Kan ni förklara mig, vad betyder det?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En tolkning av klausulen vid första anblick är att avtalet som du har skrivit på gäller ett ramavtal. Allmänt gäller för ramavtal, att de är avtal med syftet att slå fast villkoren för kontrakt som parterna senare tänker ingå och som anger ”ramarna” och de villkor som ska ingå i dessa.

Ett anställningsavtal är i vanliga fall inget ramavtal. Dvs syftet med ingåendet av avtalet är inte att sätta ramarna för ett nytt framtida avtal. Dock står det anställningsavtal som rubrik är nog utgångspunkten att avtalet som du har skrivit på är ett anställningsavtal. I så fall talar klausulen om att anställningen upphör att gälla oavsett om du har sagts upp eller inte, förutsatt att du inte har fått betalt på 3 månader.

Klausulen verkar i själva verket vara ett otillåtet åsidosättande av Lag (1982:80) om anställningsskydds (LAS) bestämmelser som bland annat talar om hur en uppsägning ska gå till och vilken uppsägningstid du har rätt till. Dvs den tidsperiod som arbetstagaren har rätt att jobba kvar efter uppsägning med full lön, (se 11 § andra stycket LAS). I 2 § andra stycket LAS, talas det om att ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker arbetstagarens rättigheter enligt denna lag. Detta innebär som huvudregel att LAS är tvingande till arbetstagarens förmån. Arbetstagaren kan inte på förhand avstå från det skydd som lagen ger.

Vad du kan göra i ditt fall?

Det finns inget formkrav för hur en anställningsavtal kan ingås. Detta innebär att ett anställningsavtal även kan ingås muntligen. Ingående av anställningsavtal regleras av Avtalslagens(1915:218) regler. I ditt fall gäller antagligen, då du inte kan avtala bort ditt skydd enligt LAS, att klausulen inte anses gälla om arbetsgivaren vid något tillfälle framöver bestämmer sig för att tillämpa den. Enligt min bedömning bör avtalet bestå trots att klausulen lämnas utan avseende, då den bör nog bedömas som oskälig (se 36 § Avtalslagen).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare