FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/10/2017

Fråga om att hålla inne lön vid arbetsvägran under uppsägningstid

Hej

Jag har en anställd med ett anställningskontrakt på en månads uppsägning, nu har den anställde valt att sluta och vägrar fullfölja uppsägningstiden, har jag rätt att hålla inne lönen och i såfall hur länge, eller vad har jag för möjligheter att få ekonomisk kompensation för detta avtalsbrott. Personen vägrar komma tillbaka i arbete även efter tillsägelse om ev sanktioner sanktioner. Riskerar jag något genom att inte betala ut sista lönen ?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om detta finns i lagen om anställningsskydd.

Arbetstagares skyldighet att arbeta under uppsägningstiden
Avtalet mellan dig och arbetstagaren består under uppsägningstiden. Det innebär också att arbetstagaren ska utföra sitt arbete avtalet ut (se här). Den arbetstagare som underlåter att fullfölja arbetet under uppsägningstiden blir av med sin rätt till uppsägningslön.

Avtalsbrott

Vid en arbetsvägran bryter arbetstagaren mot ert avtal och begår i och med det ett avtalsbrott. Arbetstagaren kan då även bli ersättningsskyldig för den skada som du som arbetsgivare lidit pga. att arbetstagaren inte fullföljt vad denne borde enligt anställningsavtalet (se här).

Du som arbetsgivare måste dock kunna påvisa att arbetstagarens underlåtenhet från att dyka upp på jobbet under uppsägningstiden har lett till en förlust. Du måste alltså kunna visa att förlusten uppkommit just för att arbetstagaren inte dök upp under uppsägningstiden.

Sammanfattning
Den arbetstagaren som underlåter att fullfölja arbetet under uppsägningstiden blir alltså av med sin rätt till uppsägningslön, du kan alltså hålla in lönen. Arbetstagaren kan även blir ersättningsskyldig för den skada som du som arbetsgivare lidit pga. att arbetstagaren inte dök upp på jobbet om du kan bevisa att det lett till en förlust.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare