Fråga om att arbeta hos annan arbetsgivare under tjänstledighet

Får jag sommarjobba inom ett yrke som är relevant för den utbildning jag går utan att behöva säga upp mig från min tjänst som jag är tjänstledig ifrån pga studier?

Är jag skyldig att berätta för min arbetsgivare om mina planer att sommarjobba inom ett annat yrke för att låta min arbetsgivare bestämma om jag ska säga upp mig eller inte?

Min tjänstledighet gäller alltså enbart för studier.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om tjänstledighet pga studier finns i (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

Den som studerar har rätt till tjänstledighet, men lagen ger ingen rätt att arbeta hos annan arbetsgivare under tjänstledigheten. Du och din arbetsgivare kan däremot komma överens om att du får arbeta hos någon annan under sommaren, men om din arbetsgivare säger nej så riskerar du att bli uppsagd om du ändå vill jobba hos annan arbetsgivare.

Om du vill fortsätta vara anställd på arbetet du är tjänstledig ifrån borde du prata med din arbetsgivare innan du bestämmer dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare