FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/03/2016

Fråga om ärftlig sjukdom kan vara skadeståndsberättigande

Kan jag få skadestånd på ortoskleros?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Skadestånd kan utfås när någon genom brott/uppsåt eller vårdslöshet vållat annan skada. Så som jag förstår via vårdguiden är otoskleros en sjukdom som drabbar vissa endera p.g.a. ärftlighet eller utlöst av ålder. För mig är det ovisst om sjukdomen kan anses utlösas genom vållande av annan.

Rent teoretiskt förutsatt att det skulle gå att påvisa att annan förorsakat dig sjukdomen skulle det finnas möjlighet att söka denna för skadestånd, men så som jag uppfattat beskrivningen av sjukdomen tror jag inte att det är en faktisk möjlighet.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare