Fråga kring säljarens kontrollansvar och rätten att neka kund skadestånd pga leveransdröjsmål.

Jag beställde en bil med löfte om leverans inom tre månader. Verklig leverans knappt fem månader. Då jag haft merkostnader pga denna försening i form av räntekostnader, månadskort med kollektivtrafik samt hyrbilsavgifter har jag yrkat på skadestånd enligt för de dagar som motsvarar förseningen enligt

BÖ 2014:04 - Motorbranschens Riksförbund, MRF - Leveransvillkor personbilar

10. Köparens rätt till skadestånd A. En konsument har under de i 14 och 30-32 §§ KKL angivna förutsättningarna rätt till ersättning för skada -1 ex utgifter och förluster - som orsakas honom p g a att bilen är felaktig eller genom säljarens dröjsmål. Skadeståndet omfattar dock inte ersättning för förlust i näringsverksamhet. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada.

Detta godtar inte säljaren, har dom rätt att göra så?

Säljaren erbjöd oss en lånebil delar av förseningen som dom nu vill att vi skall betala, denna faktura har jag bestridit då förseningarna berott på säljaren och inte hos mig.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du hänvisar till överenskommelsen om leveransvillkor mellan Konsumentverket och Motorbranschens Riksförbund i din text. Om detta leveransvillkor är inkorporerat i ditt avtal med bilhandlaren (exempelvis på det sättet att bilhandlaren använder villkoren som standardiserat avtal vid alla försäljningar) så är bilhandlaren juridiskt bunden till att följa vad som anges i villkoren. I detta avseendet innebär detta att du skulle kunna gå till rättsväsendet för att få igenom ditt krav.

Om det faktiskt förhåller sig så som du säger, dvs att ni avtalat ett leveransdatum och bilen levereras 2 månader efter detta, så har du (enligt vad jag kan bedöma av de uppgifter du lagt fram i din text) rätt till ersättning för den skada som säljarens leveransdröjsmål har orsakat dig, enligt den bestämmelse i leveransvillkoret som du hänvisar till.

Man hänvisar dock i villkoret till Konsumentköplagens 14 §, som innebär att köparen har rätt till skada orsakad av säljarens dröjsmål, såvida inte säljaren kan visa att dröjsmålet beror på någonting utanför dennes kontroll (man talar om säljarens kontrollansvar, dvs säljaren hålls ansvarig för dröjsmål som legat inom dennes förmåga att faktiskt påverka).

För att säljaren ska kunna gå fri enligt denna konsumentköplagens bestämmelser krävs generellt sett att det

1. förelegat ett hinder för leverans i tid,

2. att detta hinder legat utanför säljarens kontroll,
3. att hindret var oförutsebart och plötsligt och
4. att säljaren inte rimligtvis kunde ha undvikit hindret genom aktivt handlande.

Detta betyder vanligtvis att hindret ska ha berott på någonting som hänt utanför säljarens organisation och som säljaren därför inte har någon kontroll över. Att säljaren exempelvis dröjer med leverans eftersom det under denna period skulle vara dyrare att leverera varan än två månader senare är inte utanför säljarens kontroll och det skulle således resultera i skadeståndsskyldighet för säljaren.

Däremot är exempelvis en strejk eller brand (eller dylikt) hos tillverkaren en händelse som inträffat utanför säljarens kontroll och denne kan inte ansvara för dröjsmål som uppstått på grund av detta. Det är dock omtvistat om strejk/brand/stöld hos säljaren faller inom kontrollansvaret eller inte. Bedömningar görs här (av domstolar) kring omständigheter i de enskilda fallen för att avgöra om säljaren kan anses ha haft en faktisk kontroll över händelsen och därför bör ansvara gentemot köparna eller inte.

Sammanfattningsvis

För att du ska ha rätt till skadestånd för säljarens dröjsmål krävs att detta beror på någonting som ligger inom säljarens kontrollansvar. Det är alltså anledningen till varför säljaren är i dröjsmål som är avgörande för frågan. Om du vill ta saken vidare (förslagsvis efter att du fått reda på varför säljaren är i dröjsmål) kan du alltid "hota" med att gå till domstol om du inte får dina skador täckta. Om säljaren ändå inte vill ge med sig kan du rent faktiskt lämna in en stämningsansökan och ta saken till domstol (om du bedömer att dröjsmålet ligger inom säljarens kontrollansvar).

Jag hoppas att du får användning av mitt svar. Lycka till!

Lucas CyrénRådgivare