FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp31/12/2020

Fråga angående rättskydd och rättshjälp.

Ger ni rättshjälp, (hemförsäkring finns)?

Jobbar ni med grundlagsskydd för enskilda?

Det gäller sol och sip som inte följts med förfärliga konsekvenser, för en funktionshindrad småbarnsfar i skov.

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättsskydd och rättshjälp

Rättsskydd brukar finnas i hemförsäkringar. Rättsskydd brukar aktualiseras om man hamnar i en tvist, och rättsskyddet ska då täcka kostnad för ombud. Jag skulle rekommendera att du granskar villkoren i din hemförsäkring för att se vad rättsskyddet täcker.

Rättshjälp regleras i Rättshjälpslag (här). Man kan inte få rättshjälp om man har möjlighet att få rättsskydd genom sin hemförsäkring. Rättshjälp får beviljas en fysisk person vars ekonomiska underlag inte överstiger 260 000 kronor, se 6 § Rättshjälpslagen (här). Ekonomiskt underlag innebär den rättssökandes beräknade årsinkomst sedan hänsyn tagits till underhållsskyldighet, förmögenhetsförhållanden och skuldsättning, se 38 § Rättshjälpslagen (här).

Kan Lawline hjälpa till med detta ärende?

Vi som besvarar frågor via hemsidan är juriststudenter, och därför vågar jag inte garantera att Lawlines juristbyrå kan ta sig an detta ärende. Jag skulle därför rekommendera att du ringer till Lawline och frågar om detta är möjligt. Receptionen är öppen 9:00-16:00 på vardagar, och telefonnumret är 08-533 300 04. Du kan även skicka ett mail till info@lawline.se

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare