Fosters straffrättsliga rätt.

hej!

Finns det straffrättsliga konsekvenser för en kvinna som dödar eller skadar sitt barn under graviditet ?

Har för mig att dessa inträder endast f o m födelsen..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Din fundering är väldigt intressant och rör vid juridikens mest svårbesvarade frågor.

Det finns ingen juridisk definition på liv. Det betyder att det inte finns något klart svar i lagen om vad som är gäller.

Definitionen på mord och misshandel använder sig av ordet "annan" för att referera till offret. Går man till förarbetena till lagarna får jag ingen indikation på om ordet sträcker sig för att även omfatta foster.

I prejudikat så kan nämnas att I ett hovrättsfall dömdes en man som mördat sin gravida flickvän enbart för ett mord, trots att flickvännen varit gravid i 20:e veckan.

Slutsatser kan då dras att domstolarna i alla fall då fostret är 20 veckor gammalt inte kan anses bli mördat.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare