Förverkande av hyresrätt

Hej!

jag undrar vad händer med hyresgäst som har svårt att betala hyran i tid på grund av lågavlönade jobb. Hyresvärd har uppsagt hyresavtal med uppsägningstid .Vilka rättsliga möjligheter har hyresgäst att bo kvar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte betalar din hyra riskerar du att din hyresrätt blir förverkad. Hyrevärden kan då säga upp dig och du tvingas flytta med omedelbar verkan. Detta följer av 12 kap 6 och 42 §§ jordabalken. Betalar du inte hyran kan du alltså inte bo kvar.

Hoppas svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare