Förverkande av hyresavtal

Hej! Min dotter hyr ut sin bostadsrätt i ca två månader. Hon har godkännande från föreningen att hyra ut medan hon arbetar på annan ort. Kontraktet är skrivet på och undertecknat av en kvinna men i lägenheten bor en eller två män! Min dotter får inte in hyrespengarna och mannen hon har telefonnumret till bara skrattar och lovar att pengarna kommer snart. Det gör de inte. Kvinnan som skrev på kontraktet säger att hon inte är inblandad. Nu vill min dotter bara bli av med den/de boende men vet ej hur. Naturligtvis vill hon ha sina hyrespengar också. Har han någon rätt att bo i lägenheten över huvud taget?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från att din dotter hyrt ut sin bostadsrätt i två månader till en annan person. Hon vill säga upp hyresavtalet. Bestämmelserna i lag om uthyrning av egen bostad är tillämpliga på hennes situation. Hyresavtal på bestämd tid får sägas upp till upphörande innan hyrestidens slut (3 § i samma lag). Eftersom lagen inte nämner något om i vilka situationer hyresrätten kan vara förverkad, alltså den situation när avtalets bör upphöra i förtid, gäller istället 12 kap. jordabalken (se lag om uthyrning av egen bostad 1 § andra stycket). Jag kommer därför i fortsättningen utgå från 12 kap. jordabalken.

Din dotter har rätt att säga upp avtalet att upphöra i förtid när hyresgästen (den som skrivit på hyreskontraktet) dröjer med att betala hyran i mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första stycket 1 punkten). Förfallodagen brukar inträffa någon på slutet av månaden, när hyran är avsedd att betalas in. Har din dotter inte avtalat dagen är det den sista vardagen före varje kalendermånads början (12 kap. 20 § jordabalken). Har din dotter inte fått någon hyra i mer än en vecka efter den dagen de avtalat om att hyran ska inbetalas, bör din dotter därför kunna säga upp hyresavtalet att gälla i förtid på denna grund. Din dotter bör kunna kräva hyrespengarna från den person som har skrivit på hyreskontraktet.

Om den person som hyr lägenheten inte själv bor i lägenheten, är din dotter också berättigad att säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid (12 kap. 42 § jordabalken). Om den som skrev på hyresavtalet inte bor i lägenheten och inte heller frågat din dotter om någon annan får bo där, får din dotter säga upp hyresavtalet i förtid (12 kap. 42 § första stycket p. 3). Bor alltså inte den person som skulle hyra lägenheten i din dotters lägenhet, får din dotter alltså säga upp avtalet i förtid.

Det bör också nämnas att om de inneboende inte bor där tillsammans med den som skrev på kontraktet, har de ingen besittningsrätt. Det betyder att de inte har någon rätt att bo där överhuvudtaget.

Vad som ska behöver göras i din dotters fall?

Om det är så att den som skrev på avtalet hyrde ut din dotters lägenhet i andra hand och inte heller betalat hyran, har du rätt att både låta avtalet upphöra i förtid och avhysa de som bor i lägenheten just nu. En ansökan ska i så fall lämnas in till domstol. Du ska i den ansökan ange att du vill att hyresförhållandet med den personen som skrev på kontraktet ska upphöra och de som bor där avhysas. (Din dotter ska kunna bevisa att den som skrev på hyreskontraktet inte själv bott i lägenheten och istället låtit annan bo i lägenheten, om domstolen vill att hon lämnar in sådan information. Om de personerna som bor i lägenheten eller den som hyr lägenheten tycker att något har gått fel till kan de överklaga din dotters uppsägning. De måste dock fortfarande flytta ut om de blir tillsagda av domstol). Din dotter bör säga upp hyresavtalet skriftligt och ange de grunder som gör att hyresavtalet sägs upp i förtid. (12 kap. 8 § jordabalken)

Hyresavtalet skulle dock fortsätta att gälla om hyresgästen som står på kontraktet åtgärdar alla fel som just nu föreligger. Betalar personen som skrev på kontraktet hyran och får bort de som bor i lägenheten inom tre veckor från att du vänt dig till domstol, är hyresavtalet fortfarande giltigt.

Nästa gång din dotter hyr ut hennes lägenhet bör hon skriva in i hyresavtalet att endast den som skriver på hyresavtalet får bo i lägenheten och om den som skriver på hyreskontraktet kommer att ha inneboende bör tillåtelse först sökas från din dotter. Den som skriver på din dotters kontrakt måste då också först ha tydligt förevisats vilka villkor din dotter ställer upp.

Hoppas att du fått svar på din fråga!Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare