Förvärv av delägarskap i fastighet

Kan man arbeta sig in i ngn annans fastighet? dvs hjälpa till hos ngn man känner och sedan kräva delägarskap i den fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli delägare i en fastighet krävs ett samägandeavtal. Ett sådant avtal kan endast ingås mellan den eller dem som äger fastigheten och en potentiell delägare.

Det går alltså inte att "arbeta sig in i någon annans fastighet" och på så sätt skapa en grund för delägarskap i fastigheten.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare